Tajdid Niat

Tulislah perkara yang baik-baik, I’Allah orang lain akan dapat manfaatnya.

Wednesday, August 7, 2013

kepergian ramadhan ditangisi

hari ini..ramadhan last day..esok dah raya,, hari ni hari last kita puasa,29 Ramadhan,hari ni hari terakhir amalan utk kita dilipat gandakan oleh Allah,hari terakhir kita bersahur,semalam adlh malam terakhir kita bertarawikh,sedih pulak rasanya nak meninggalkan Ramadhan...

---------------------------

cerita hati aku :)

"kau pasti ke dah nak pegi ni? Kau tak blh tunggu esok ke?" tanyaku sedih. Hatiku lirih dgn perpisahan ini. Aku belum bersedia untuk berpisah dengannya. Aku belum puas bersamanya. Aku takut tdk dpt berjumpa dia lagi. Aku berharap jwapannya begini.. 'tak lah. Flight aku besok. Aku saje je kemas awal2'. Airmata sudahpun meniti dipipi. Aku menggengam erat tangannya dgn penuh harapan. Ramadhan diam membisu. Perlahan dia melepaskan pegangan tanganku. Nafasnya ditarik dalam. Dia akhirnya memulakan bicaranya.
"mimi..maafkan aku. Masaku telah tiba. Flight aku ditempah hari ini. Tak boleh tunda dah. Aku mintak syawal tolong jaga kau nanti. Jgn sedih ye. I'Allah..kita jumpa lagi. Berdoalah pdNYA Yang Maha Pemurah. Moga kita dpertemukan lagi nanti." dia menjawab tenang. Aku cuba untuk tersenyum walau hakikatnya sedih.
" mimi..usah sedih dgn kepergianku. Jgn terlalu berduka sehingga mgabaikan syawal..sambutlah kdtgn syawal dgn senyuman. Raikanlah. Ia tanda kemenangn kita." dia menyambung kata-katanya lagi. Hatiku terubat. Senyuman ikhlas terukir dibibir. Aku akhirnya redha akan kepergiannya. Dia melangkah pergi. Sempat aku melambaikan tangan pdnya.
"smga jumpa lagi .. Wahai ramadhan" bisik hatiku. Penuh harap. Airmata diseka untuk kesekian kalinya.

P/s : Taqabbalallahu minna wa minkum, shiyamana wa shiyamakum. Ja’alanallaahu minal aidin wal faizin”

-Semoga Allah menerima amal-amal kami dan kamu, puasa kami dan kamu. Dan semoga Allah menjadikan kami dan kamu termasuk dari orang;orang yang kembali (dari perjuangan Ramadhan) sebagai orang yang menang.”

Allahumma aaminn... :')

---------


'University of Ramadhan' baru je tamat. Hanya orang  yang betul2 jiwanya tedidik ni akan terkesan selepas keluar dari sini...'University of Ramadhan' ni adalah 'Degree of Taqwa' 
layak ke utk kita nak capai? 


seseorang tu dalam bulan Ramadhan ni ialah dia ada perubahan dalam diri dan istiqamah dalam amalannya.

p/s : mari kita sama2 muhasabah diri kita adakah diri kita ni benar2 mendapat darjah 'Taqwa' hasil daripada tarbiah di University of Ramadhan...nilai diri kita balik adakah Ramadhan kali ni benar2 bermakna utk kita.. :')

No comments:

Post a Comment

(sumber: Buku Memperbaharui Komitmen Dakwah by Muhammad Abduh)

"Meskipun kitalah yang benar, namun janganlah membesar-mebesarkan kelemahan dan kesalahan orang lain."